Kompetencje |
Do właściwości Rady Miejskiej należą wszystkie sprawy będące w zakresie działania gminy o ile ustawy nie stanowią inaczej. Do wyłącznej właściwości Rady należą : 1/uchwalenie statutu gminy, 2/ustalenie wynagrodzenia wójta / burmistrza/, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności, 3/ powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy ,który jest głównym księgowym budżetu, oraz sekretarza gminy - na wniosek wójta / burmistrza/ 4/uchwalenie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenie lub nieudzielania absolutorium z tego tytułu, 5/ uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, 6/ uchwalanie programów gospodarczych, 7/ ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki, 8/ podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach, 9/ podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących : - określania zasad nabycia , zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawienia lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej ; do czasu określenia zasad wójt /Burmistrz/ może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy, - emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania , nabywania i wykupu przez wójta / Burmistrza/, - zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów, - ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkotrwałych zaciąganych przez wójta w roku budżetowym, - zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez radę gminy, - tworzenie i przystępowanie do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich , - określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez wójta /Burmistrza /, - tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażenia ich w majątek, - ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielonych przez wójta / Burmistrza /w roku budżetowym, 10/ określania wysokości sumy, do której wójt / Burmistrz / może samodzielnie zaciągać zobowiązania, 11/ podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, 12 / podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku, 13/ podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych, 14/ podejmowanie uchwał w sprawach : herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników, 15/ nadanie honorowego obywatelstwa gminy, 16/ stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy.
Obowiązki radnych :
|
Urząd Miejski w Pińczowie |