Data archiwizowania: 2012-05-15 11:20:29 |
---|
REJESTRACJA MAŁŻEŃSTW |
Rejestracja małżeństw:
a/ przed Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego b/ wyznaniowego ze skutkami cywilnymi (tzw. konkordatowego) Zainteresowani zgłaszają się osobiście i składają pisemne zapewnienie o braku przeszkód do zawarcia małżeństwa zarówno jeśli zawierać będą małżeństwo wyznaniowe (w kościele) jak i przed Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego. Wymagane dokumenty:
- osoby rozwiedzione muszą złożyć dodatkowo: odpis skrócony aktu małżeństwa z adnotacja o rozwodzie. - wdowcy lub wdowy muszą złożyć dodatkowo: odpis skrócony aktu zgonu współmałżonka. Komplet dokumentów należy złożyć w Urzędzie Stanu Cywilnego. Opłata skarbowa: 75,00 zł - za sporządzenie aktu małżeństwa (cywilnego bądź wyznaniowego - "konkordatowego"); 5 zł - za zapewnienie o braku przeszkód do zawarcia małżeństwa (zastępuje podanie); 0,50 zł - za każdy z załączników. Uwagi W przypadku ślubów konkordatowych Urząd Stanu Cywilnego na podstawie ww. dokumentów wydaje zaświadczenie o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa w 3 egzemplarzach, które należy przedłożyć duchownemu w kościele. Zaświadczenie jest ważne trzy miesiące. Osoba duchowna udzielająca ślubu wypełnia drugą stronę ww. zaświadczenia i przesyła ją w ciągu pięciu dni do USC właściwego według miejsca zawarcia małżeństwa. Kierownik USC sporządza niezwłocznie akt małżeństwa, a następnie małżonkowie zgłaszają się do USC po odbiór odpisów skróconych aktu małżeństwa. Związek małżeński można zawrzeć w dowolnie wybranym USC w kraju (nie ma znaczenia miejsce stałego pobytu). Ustawowy okres oczekiwania na zwarcie małżeństwa w USC wynosi miesiąc od dnia złożenia dokumentów; w szczególnym przypadku termin ten może być skrócony (np. ciąża, pilny wyjazd za granicę). Podstawa prawna Prawo o aktach stanu cywilnego, Kodeks rodzinny i opiekuńczy, Kodeks postępowania administracyjnego. |
Urząd Miejski w Pińczowie |