Wersja archiwalna z dnia 2020-12-17 19:34:08
|
Opis: Sprawę załatwia: Urząd Stanu Cywilnego Lokalizacja: ul. Nowy Świat 3 / biblioteka / Telefon: 41/357-26-12 , 41/357-38-71...5 wew.380 Odpisy oraz zaświadczenia wydaje się na wniosek sądu lub innego organu państwowego, osoby, której stan cywilny został w akcie stwierdzony, jej wstępnego, zstępnego, rodzeństwa, małżonka lub przedstawiciela ustawowego oraz na wniosek osób, które wykażą w tym interes prawny.
Dnia 1 marca 2015 roku weszła w życie
nowa ustawa z dnia 28 listopada 2014 roku Prawo
o aktach stanu cywilnego (Dz.U. z 2014 r. poz. 1741, z poźn. zm.)
wprowadzająca elektroniczny sposób prowadzenia rejestracji stanu cywilnego w
Polsce, który zastępuje dotychczasowe prowadzenie papierowych ksiąg stanu
cywilnego.
Urodzenia,
małżeństwa i zgony są rejestrowane przez kierowników urzędów stanu cywilnego w
jednym, centralnym Rejestrze Stanu Cywilnego.
Od 1 marca 2015 roku Rejestr Stanu Cywilnego jest sukcesywnie
napełniany aktami stanu cywilnego w wyniku:
- bieżącej rejestracji urodzeń,
małżeństw i zgonów,
- przenoszenia aktów stanu cywilnego
sporządzonych dotychczas w księgach stanu cywilnego,
- w przypadku wydawania odpisów aktów stanu
cywilnego na wniosek,
- w przypadku realizacji zleceń innych
urzędów stanu cywilnego,
- dokonywania zmian w aktach lub
dokonywania czynności dla których niezbędny jest wgląd do aktu.
Uzyskanie dokumentów:
a) odpis aktu stanu cywilnego zupełny
i skrócony / w tym wielojęzyczny /,
b) zaświadczenie o zamieszczonych lub
niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej
osoby,
c) zaświadczenie o stanie cywilnym,
d) zaświadczenie stwierdzające brak
okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa do konkordatowej formy zawarcia
związku małżeńskiego, określonej w art. 1 § 2 i 3 ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy,
e) zaświadczenia stwierdzające, że
zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo za granicą,
f) zaświadczenie o uznaniu ojcostwa
WAŻNE !
Jeżeli w Rejestrze Stanu
Cywilnego jest zamieszczony akt stanu cywilnego, w oparciu o który może
zostać sporządzony i wydany wnioskowany dokument (np. odpis danego aktu stanu
cywilnego, zaświadczenie o stanie cywilnym) wówczas wnioskodawca otrzyma go niezwłocznie.
Natomiast,
jeżeli takiego aktu stanu cywilnego nie będzie w Rejestrze Stanu Cywilnego
(rejestr od 1 marca 2015 r. będzie sukcesywnie napełniany), wydanie odpisu aktu
stanu cywilnego lub zaświadczenia zostanie zrealizowane w następujących
terminach:
-
w ciągu 7 dni
roboczych od dnia złożenia wniosku – jeżeli wniosek złożony zostanie do kierownika urzędu
stanu cywilnego przechowującego księgę, w której znajduje się akt, czyli do USC
w Pińczowie,
-
w ciągu 10 dni
roboczych od dnia złożenia wniosku – jeżeli wniosek złożony zostanie do kierownika urzędu stanu
cywilnego nie przechowującego księgi, w której znajduje się akt, czyli do
urzędu spoza gminy Pińczów.
Wymagane dokumenty: 1. Wniosek o wydanie odpisu stanu cywilnego lub zaświadczenia (dostępny na miejscu). 2. Dowód osobisty (do wglądu) interesanta uprawnionego do uzyskania odpisu (tj. osoby której akt dotyczy, oraz osób spokrewnionych: rodzice, dzieci, rodzeństwo, małżonek) oraz złożenie wniosku ( druk do pobrania na miejscu ) 3. Dokument stwierdzający uprawnienie do odbioru odpisu.
Wydawane DOKUMENTY (w zależności od przeznaczenia, które określa interesant) dotyczą zdarzeń, które miały miejsce na terenie całej Polski.
Opłata skarbowa: ł - odpis zupełny wydany po transkrypcji aktu /wpisanie zagranicznego aktu / - 50 zł
- odpis zupełny wydany w wyniku sprostowania lub uzupełnienia aktu dokonanego na wniosek - 39 zł
- odpis
zupełny wydany po dokonaniu rejestracji urodzenia lub zgonu, które
nastąpiły poza granicami Polski i nie zostały tam
zarejestrowane
- 39 zł
- odpis zupełny wydany po dokonaniu odtworzenia treści zagranicznego dokumentu - 39 zł
- odpis
zupełny aktu wydany w wyniku przeniesienia do rejestru stanu cywilnego
wpisu z ksiąg stanu cywilnego prowadzonych przed dniem 1 stycznia 1946
r.
- 39 zł
- odpis
skrócony aktu stanu
cywilnego
-22 zł
- zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych osoby - 24 zł
- zaświadczenie o nieposiadaniu księgi stanu cywilnego w wysokości - 24 zł
- zaświadczenie
o stanie
cywilnym
- 38 zł
- zaświadczenie stwierdzające, że zgodnie z polskim prawem można zawrzeć małżeństwo -38 zł
Opłaty skarbowe w kasie Urzędu (pokój nr 10, parter) lub na rachunek Urzędu Miejskiego w Pińczowie: 73 8509 0002 2001 0004 8767 0002 .
Tryb odwoławczy: W przypadku wydania decyzji odmawiającej wydanie odpisu aktu stanu cywilnego przysługuje odwołanie do Wojewody Świętokrzyskiego za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania.
Podstawa prawna: 1. Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 1741) 2. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2014r., poz. 1628) 3. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2012r. poz.788 j.t. ). 4. Kodeks postępowania administracyjnego ( Dz. U. z 2013r. poz. 267 j.t. ogłoszony 27.02.2013r.). Wydawanie dokumentów upoważnionym osobom: wstępnym, zstępnym, rodzeństwu, małżonkowi, przedstawicielowi ustawowemu oraz innym osobom, które wykażą interes prawny odbywa się także drogą korespondencji na podstawie wniosku i dokumentu opłaty skarbowej.
|